Thursday, 20 October 2016

Kopi itu fatwanya Haram?




Kurun ke 16 merupakan kemuncak kepada kerajaan Islam Uthmaniyah di Turki. Masa ini adalah masa Uthmaniyah paling maju sekali. Khalifahnya Sulayman the magnificent, khalifah yang melanggar Austria Hungary. Arkiteknya Mimar Hoca Sinan yang merekabentuk masjid biru. Di laut ada Kapten Hairettin ( baca Hairudin) Barbarossa yang bangsa Eropah cukup gerun dengan kehandalan dia. Sheikh Al Islam ( Mufti negara) dia ialah Ebusuud ( baca Abu Saud)Effendi.
Sulayman al Qanuni 

2 Lelaki punca viral.

Semuanya bermula dengan dua orang lelaki datang ke Istanbul pada pertengahan tahun 1550 ke 1565 ( Melaka jatuh 1511). Seorang bernama Fikri dan sorang lagi bernama Halim. Dua-dua lelaki ni berasal daripada Halab ( Aleppo ) di Syria. Mereka datang ke Istanbul dengan membawa biji-biji hitam daripada tanah arab yang bernama Kopi.

Dalam masa sekejap saja, viral la minuman kopi di Istanbul. Kedai-kedai kopi starbuck dan coffe bean  tumbuh macam cendawan lepas hujan di Istanbul. Kopi menjadi fenomena sosial dan perniagaan.

Akhirnya sheikh Al Islam ( mufti) Ebusuud Effendi mengeluarkan fatwa pengharaman kopi.

Ek Eleh, apa punya mufti, jumud.

Mufti tak sekolah.

Ebusuud effendi ni wahabi.

Agaknya beginilah antara status di facebook yang akan keluar di komen-komen dan newsfeed orang Istanbul kalau ada Facebook masa tu.

Apa yang berlaku.

Lepas kopi menjadi viral maka banyaklah kedai- kedai kopi dibuka. Ramailah orang duduk melepak di kedai kopi menikmati minuman kopi. Kebetulan pula, ketika itu Istanbul dilanda dengan perubahan cuaca yang dinamakan Little Ice Age. Apa benda tu? Istanbul dilanda cuaca sejuk yang amat sangat sampai selat Bosporus itu pun jadi beku. Hasil pertanian merosot.

Bila orang dah mula melepak minum kopi, mula timbul beberapa perangai tak elok. Waktu bulan Ramadhan, orang dah mula tak pergi terawih di malam hari.

Saingan perniagaan kedai kopi pula jadi sengit, peniaga-peniaga mula berinovasi pada premis mereka. Muncul pula kedai-kedai kopi yang ada penari-penari.Lagi la orang tak pergi terawih. Ada pula kedai kopi yang menukarkan pelayan-pelayan mereka daripada pelayan perempuan kepada pelayan dari kalangan lelaki-lelaki muda ( faham-faham saja la kedai kopi ini sasarannya golongan apa).

Dah cukupke kenikmatan-kenikmatan kopi ini?

Belum lagi……

Kalau kedai kopi kau ada penari, aku buka pula kedai kopi dan tembakau ( cigar ). Ni barang baru jugak ni. Maka tambah kenikmatan lagi dengan tembakau. Yang menghisap cucrut ni pun ada pulak satu perangai tak elok dia yang membuatkan orang-orang yang tak menghisap menyampah dengan mereka.

Tau apa dia?

Mereka kuat meludah. Puuuiiii ….. habis terkena pada orang yang lalu lalang di jalanan.

Mula bercampur dengan lain-lain substance

Kopi dan candu, kopi dan Ganja. Ada pula yang buka kedai mereka, sambil minum kopi sambil kunyah candu, minum kopi sambil hisap ganja. Sampai ada menteri yang mati pasal benda ni tau.

Perlu diingatkan disini, dulu dua benda ini tidak diklasifikasikan sebagai dadah macam zaman sekarang. Orang dulu kunyah candu macam tok nenek kita kunyah tembakau.

Balik pada mufti Sheikh Ebusuud Effendi tadi, dia pun tak boleh buat apa-apa, tengok saja lah. Tapi dia memang tak suka gejala kopi ni. Dia dah nampak masyarakat dah jadi teruk.  Malah beliau sampai kena fitnah di whatsapp group yang mengatakan beliau telah menenggelamkan kapal yang bawa kopi masuk ke Istanbul. Padahal dia tak ada kena mengena pun dengan kemalangan tu.

Black death

Dek banyaknya kedai kopi, perniagaan pun pesat, kedai beroperasi sampai tengah malam, berlakulah kecuaian. Api dapur lupa nak dipadam. Maka berlakulah kebakaran di Istanbul. Untuk makluman, Istanbul merupakan kota Metropolitan. Bandarnya padat. Kebakaran yang berlaku bukan kecil. Dicatatkan kebakaran berlaku selama 16 hari. Ya! Setengah bulan baru padam. Ramai yang mati. Mayat bergelimpangan di jalanan, di rumah-rumah dan premis-premis di Istanbul. Bukan sikit ya mayatnya dan tidak cukup orang untuk menguruskan mayat-mayat tadi. Hingga keluar pula tikus-tikus yang banyak memakan mayat-mayat tadi. Maka menular pula wabak penyakit. Ada satu kisah dimana 10 orang hendak mengebumikan mayat rakan mereka, dalam perjalan ke kubur tu, 4 orang dari sepuluh tu pun mati jugak dan dikebumikan sekali.

Dan pada tahun 1573, muncullah apa yang dipanggil The Black Death yang telah menghapuskan 1/3 daripada penduduk Eropah. Ada yang kata bermula dari Armenia.
Habis sini dulu kisah fatwa pengharaman Kopi.


Sunday, 2 October 2016

Masjid Lama Kampung Olak Sepam, Pagoh



Menurut cerita penduduk tempatan, masjid ini telah dibina pada tahun 1931 di atas tapak masjid yang asal.


 Pada tahun 1961, masjid ini telah dibesarkan dengan menggunakan bahan batu bata serta bumbung genting ‘Marsille’menjadikan masjid ini mempunyai gaya seni bina yang unik kerana mempunyai kombinasi ciri-ciri tempatan dan barat.


Pada tahun 1971,telah berlaku air pasang besar dan banjir sehingga menenggelamkan ruang solat masjid ini. 





Oleh itu, sebuah masjid baru telah dibina diatas tanah tinggi bagi menggantikan masjid ini. Sejak itu, masjid lama ini tidak lagi digunakan dan dibiarkan usang sehingga hampir musnah.


Oleh kerana struktur rekabentuknya yang unik dan menarik, pihak Jabatan Muzium dan Antikuiti telah melakukan kerja-kerja pemuliharaan dengan mengekalkan rekabentuk asal masjid ini.


Friday, 23 September 2016

Masjid Peringgit


Masjid asal Peringgit yang dibina pada tahun 1141 Hijrah bersamaan 1726 Masehi telah musnah. Masjid ini pula telah dibina pada tahun 1293 Hijrah bersamaan 1868 Masehi. Ianya adalah masjid tradisional negeri Melaka. Berbentuk empat persegi, bahan binaan terdiri daripada batu laterite dan batu bata era Belanda sebagai asas dan dinding, lantai masjid diperbuat daripada susunan Terracotta.

Loteng, perabung, kekisi tingkap dan pintu daripada kayu. Tiga lapisan... bumbung adalah ciri utama masjid di Melaka. 


Gentingnya terdiri daripada genting China pada bahagian verandah dan genting Belanda pada bumbung tengah dan bumbung utama. Bahagian kubah/puncak dibuat daripada batu karang berukir seperti yang dapat dilihat.


Pada tahun 1978/1979 kerajaan negeri Melaka telah menambah besar bahagian belakang masjid ini dengan binaan konkrit yang melenyapkan tangga utama, perigi, kolah, susunan terracotta dan batu bata era belanda dibahagian halaman. Genting China dan genting Belanda ditukar kepada genting simen dan lantai terracotta di veranda ditukar kepada jubin moden.



 Dibahagian sisi kanan telah dibina binaan tambahan yang digunakan sebagai kelas fardu ain untuk kanak-kanak setempat.


Apabila masjid Negeri siap dibina pada tahun 1988, Masjid Peringgit tidak lagi digunakan untuk solat Jumaat kerana kedudukannya yang berhampiran dan kariah masjid berpindah ke Masjid Negeri. Masjid Peringgit digunakan oleh penduduk setempat untuk solat harian sahaja. Lama kelamaan banyak dari kerja kayunya yang rosak disebabakan anai-anai dan air hujan sehinggakan ianya tidak lagi selamat untuk digunakan.

Pada tahun 2002 Jabatan Muzium dan antikuiti telah melaksanakan kerja-kerja konservasi dengan mengembalikan bentuk asal Masjid Peringgit.

Masjid Ihsaniah Iskandariah


Masjid Ihsaniah Iskandariah dibina pada tahun 1936 dengan ihsan Almarhum Paduka Sultan Iskandar Shah, Sultan Perak ke 30. Majlis perasmian masjid ini telah disempurnakan oleh baginda pada hari Jumaat 10 Zulhijjah 1356 Hijrah bersamaan 11 Februari 1938.

Rekabentuk dan hiasan masjid ini diilhamkan oleh baginda berdasarkan senibina Istana Kenangan di Bukit Chandan.
Istana Kenangan di Bukit Chandan.


 Keseluruhan dinding KELARAI (Tepas) yang bermotifkan Berlian merupakan anyaman buluh minyak yang telah disiapkan secara gotong royong oleh penduduk kampung.



 Masjid ini mempunyai 20 buah tingkap dan tingkap di tingkat bawah dibina tinggi bagi memelihara pandangan. 



Setiap tingkap dihias dengan ukiran motif insang ikan yu dan pucuk kacang pada kepala tingkap dan diserikan dengan ukiran bulan sabit serta bintang pecah lima. 

Jumlah tingkap yang banyak menjadikan masjid sangat cerah, nyaman dan selesa. 



 Setiap sendi kayu dinding Tepas dihias dengan ukiran sekuntum bunga Tikam Seladang bagi menambah lagi seri hiasan dinding. Corak kelarai kemudiannya dicat dengan warna bendera negeri Perak Darul Riduan sama seperti warna bagi Istana Kenangan. 




 Seni ukiran paling menarik adalah pada papan perasmian masjid yang mempunyai cop mohor masjid yang dahulunya terletak pada hadapan mimbar tetapi kini telah musnah.


 Masjid ini tidak digunakan lagi semenjak tahun 1976 dan menjadi semakin uzur dan usang sehinggalah ia diselamatkan dan dipulihara oleh Jabatan Warisan Negara pada tahun 2008.

Dilema Rekabentuk Masjid di Malaysia: Hilangnya Konsep Kesederhanaan & Kelestarian


Pengenalan

1.1 Isu Semasa

Dengan pertumbuhan pesat pembinaan masjid dan fungsinya dalam masyarakat Islam di Malaysia, keselesaan jemaah adalah menjadi satu kebimbangan utama. Keselesaan haba yang tidak sesuai dalam bangunan masjid membawa kepada persekitaran terma yang tidak selesa bagi jemaah (Hussin, Salleh, Chan, & Mat, 2014). Ia telah menjadi amalan biasa bahawa masjid-masjid di Malaysia perlu dilengkapi dengan sistem penyaman udara untuk memberi keselesaan kepada jemaah. Walau bagaimanapun, kurangnya kajian dan maklumat mengenai tahap keselesaan ruang solat di masjid di Malaysia menyukarkan penambahbaikan dilakukan (Hussin et al., 2014). Peningkatan penggunaan penyaman udara di bangunan masjid di Malaysia nampaknya memberi kesan peningkatan penggunaan tenaga elektrik dalam operasi masjid setiap hari (Hussin et al., 2014).   

Bangunan masjid sebaiknya perlu mempunyai elemen penyatuan dengan unsur alam kerana masjid berfungsi sebagai wadah dalam bersujud/sembahyang kepada Allah SWT yang menciptakan alam semesta ini (Imriyanti, 2013). Di seluruh dunia, masjid adalah tempat ibadat yang sangat bersih, di mana karpet digunakan di keseluruhan ruang solat utama dari dinding ke pintu masuk. Semasa waktu-waktu tertentu seperti ketika ibadat solat jumaat dan solat sunat terawih, masjid-masjid sering dipenuhi oleh Jemaah sehingga kepadatannya melebihi 1.5 orang bagi satu meter persegi (Ocak, Kiliçvuran, Eren, Sofuoglu, & Sofuoglu, 2012).

Semestinya pada situasi tersebut, kualiti pengudaraan akan terjejas dan pendekatan pengudaraan semulajadi mampu menyelesaikan masalah ketidakselesaan ruang dalaman, penggunaan tenaga yang tinggi bagi penyaman udara dan kualiti udara yang tidak baik (IAQ) (Fung & Lee, 2014). Penggunaan kaedah pasif seperti pengudaraan semulajadi adalah salah satu kaedah berkesan untuk penyesuaian suhu dalaman di dalam bangunan masjid di kawasan tropika seperti Malaysia (Aflaki, Mahyuddin, Al-Cheikh Mahmoud, & Baharum, 2015).

Bagi mengukuhkan isu ini, satu kajian yang telah dijalankan berjaya membuktikan bacaan CO² yang tinggi yang menggambarkan bahawa pengudaraan di dalam masjid adalah tidak mencukupi terutama ketika waktu solat jumaat (Ocak et al., 2012). Oleh itu, pengudaraan yang lebih baik adalah sangat diperlukan bagi bangunan masjid (Ocak et al., 2012). Pengudaraan semulajadi dapat memenuhi faktor kesihatan dan keselesaan terma seperti oksigen yang mencukupi, tahap CO² yang rendah, tiada asap dan gas-gas berbahaya, pencegahan bakteria dan bau (Imriyanti, 2013). Keperluan untuk keselesaan haba juga adalah termasuk pemindahan haba keluar dari ruang solat bagi membantu penyejatan peluh daripada penyejukan struktur bangunan (Imriyanti, 2013).

Diantara faktor penting yang harus diintegrasikan ke dalam rekabentuk masjid oleh Arkitek di Malaysia ialah penggunaan lohong pengudaraan (ventilation shaft), ratio bukaan pada dinding (opening-to-wall-ratio) dan orentasi bangunan (building orientation) bagi menghasilkan satu reka bentuk yang respon kepada keadaan iklim setempat (Aflaki et al., 2015).

1.2 Faktor Keselesaan Terma Dalaman & Pemakaian

Tidak dinafikan sama sekali bahawa keselesaan terma dalaman di dalam masjid memainkan peranan besar dalam membantu penghayatan ibadah yang dilakukan. Menurut kajian yang telah dijalankan keatas 396 orang jemaah di masjid-masjid berpenyaman udara, suhu operasi yang boleh diterima oleh jemaah di Malaysia ialah sekitar 26.99 ˚C sehingga 31.41 ˚C (Hussin et al., 2014). Jika dilihat nilai suhu yang disebutkan tadi, ianya tidaklah terlalu rendah yang mana boleh dicapai melalui kaedah semulajadi di Malaysia. Salah satu faktor yang membantu penyesuaian suhu dalaman dan keselesaan Jemaah adalah gaya pemakaian Jemaah itu sendiri. Rata-rata jemaah yang hadir ke masjid mengenakan pakaian ringan seperti baju melayu dan kain sarung yang diperbuat dari kain kapas iaitu sebanyak 59.1% ketika solat Subuh, 43.9% bagi waktu Maghrib dan 40.9% bagi waktu Isyak (Hussin et al., 2014). Dapat disimpulkan disini bahawa cara pemakaian tidak menjadi isu besar dalam menentukan keselesaan jemaah.

Kajian yang dilakukan oleh Husin et al. (2014) menyimpulkan bahawa tahap keselesaan di dalam masjid-masjid berpenyaman udara adalah baik iaitu melepasi tahap yang ditetapkan di dalam ASHRAE Standard-55 (2013). Hanya sebahagian kecil iaitu 9.1% sehingga 15.2% Jemaah sahaja yang merasa sedikit panas (a bit warm) ketika berada di dalam masjid-masjid yang dikaji. Nilai tersebut adalah kecil dan berkemungkinan berlaku atas faktor luaran yang lain.

1.3 Kos Penggunaan Tenaga Bagi Masjid Berpenyaman Udara

Isu sebenar yang perlu diberi perhatian berkaitan masjid di Malaysia ialah kos penggunaan tenaga yang tinggi dan tidak ekonomi. Satu kajian perbandingan yang telah dilakukan menemukan bahawa bangunan yang berpenyaman udara menggunakan 66% lebih tenaga berbanding bangunan tanpa penyaman udara (Mohd Sahabuddin & Gonzalez-Longo, 2015). Manakala kajian oleh Saidur (2009) menemukan bahawa rata-rata bangunan di Malaysia menggunakan 57% tenaga dalam operasi sistem penyaman udara iaitu lebih tinggi berbanding Indonesia (51%), Arab Saudi (50%), Sepanyol (52%) dan Amerika Syarikat (48%) (Hussin et al., 2014).

Bagi bangunan masjid, fungsi dan tempoh penggunaan adalah berbeza berbanding bangunan-bangunan lain kerana penggunaannya tertumpu semasa waktu solat dan kelas-kelas agama sahaja. Mengikut satu kajian, kos bil elektrik bagi bulan-bulan selain Ramadhan berpurata RM3,000 sebulan manakala pada bulan Ramadhan ianya meningkat hampir sekali ganda iaitu RM6,000 sebulan (Hussin et al., 2014). Secara pukal, dalam setahun sebuah masjid memerlukan bajet perbelanjaan sebanyak RM40,000 bagi menampung penggunaan elektrik untuk sistem penyaman udara. Ini tidak termasuk kos penggunaan tenaga bagi pencahayaan tiruan (artificial lighting), penyelenggaraan dan peralatan lainnya. Nilai ini juga bergantung kepada saiz sesebuah masjid dan bilangan unit penyaman udara yang dipasang. Secara logiknya, kos perbelanjaan akan meningkat seiring dengan keluasan ruang berpenyaman udara dan jumlah unit penyaman udara yang digunakan.

Kesan kos ini dialami secara langsung oleh tabung kewangan masjid namun kesan yang lebih utama yang tidak dilihat dan dirasai oleh jemaah adalah kesan kepada alam sekitar. Kepesatan pembangunan dan pertambahan populasi menjadikan pembinaan masjid tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Jika dikira faktor pembebasan CO2 bagi setiap unit penyaman udara yang digunakan, jumlah pembebasan CO2 yang bakal dijana ke ruang udara oleh semua masjid-masjid ini amat merisaukan. Seharusnya pusat ibadah ini menyumbang kepada keharmonian sejagat secara keseluruhannya bukan tertumpu kepada keselesaan jemaah sahaja.

1.4 Masjid Sebagai Simbol Kesederhanaan

Masjid sebagai pusat ibadah kepada Tuhan Yang Maha Esa dan pusat kemasyarakatan seharusnya disulami dengan elemen-elemen semulajadi (Imriyanti, 2013). Ajaran Islam yang menganjurkan umatnya meminimumkan kemusnahan alam sekitar, mengelak pembaziran dan menjaga kesihatan perlu menjadi doktrin utama jemaah dan masyarakat sekeliling. Penghayatan ajaran Islam adalah menyeluruh bukan sahaja tertumpu kepada ibadah semata-mata malah menjaga persekitaran alam sekeliling merupakan tuntutan yang harus diberi penekanan.

Konsep masjid yang lestari bukanlah konsep yang asing di Malaysia. Rata-rata pembinaan masjid di Malaysia sejak kedatangan Islam ke Nusantara sudah bersifat lestari dan mapan. Masjid-masjid didirikan dengan menerapkan elemen ‘sains kuno’ rumah tradisional Melayu yang amat cocok dengan iklim setempat.

Keselesaan tidak menjadi isu besar di kalangan jemaah pada waktu itu. Masjid-masjid dibina menggunakan bahan binaan ringan yang tidak menyerap haba malah reka bentuknya yang responsif kepada iklim setempat membantu menstabilkan keselesaan terma (Mohd Sahabuddin & Gonzalez-Longo, 2015). Sebagai contoh, reka bentuk masjid-masjid tertua di Malaysia iaitu Masjid Tengkera di Melaka (1728), Masjid Kampung Laut di Kelantan (1730an) dan Masjid Pengkalan Kakap di Kedah (1800an) yang mengadaptasikan elemen-elemen lestari kedalam reka bentuknya sejak dahulu lagi. Persoalannya, dimana hilangnya identiti dan sains kuno ini?

masjid1

Terdapat dua aspek umum yang mempengaruhi transformasi seni bina masjid; pertama adalah keterbukaan kepada pengaruh luar dan responsif kepada faktor-faktor luaran – sama ada alam sekitar, budaya dan sejarah (Shah, Arbi, & Inangda, 2014). Jika dibandingkan dengan reka bentuk masjid-masjid bertaraf ikonik yang direka oleh Arkitek di Malaysia sejak akhir-akhir ini; ianya bukan sahaja gagal menepati konsep reka bentuk setempat malah menjauhi ajaran kesederhanaan dalam Islam yang menyumbang kepada pembaziran yang ketara terutama dalam kos operasi seharian masjid tersebut.

masjid2

Masjid Quba merupakan masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah S.A.W. pada 8 Rabiul Awwal 1 Hijrah. Masjid ini didirikan tanpa menara (minaret) dan sangat sederhana pembinaannya. Ianya dibina atas dasar ketakwaan seperti Firman Allah S.W.T pada Ayat 108 Surah At-Taubah yang bermaksud:

Janganlah kamu bersembahyang dalam masjid itu selama-lamanya. Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu solat di dalamnya. Di dalamnya masjid itu ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bersih.”

Jelaslah masjid sebenarnya dibina untuk manusia membersihkan diri – fizikal dan spiritual (jiwa). Kesenibinaan memainkan peranan yang penting dalam membantu manusia menikmati proses pembersihan jiwa tersebut. Persoalannya; yang mana satukah senibina masjid yang lebih memberi kesan kepada pembersihan jiwa? Diantara masjid mewah yang tersergam indah dan masjid sederhana yang penuh dengan elemen perhubungan dengan alam sekeliling? Yang mana satu melambangkan ketakwaan?

1.5 Masjid Negara Sebagai Model Masjid Lestari

Masjid Negara, Kuala Lumpur merupakan satu-satunya masjid bertaraf ikonik yang boleh dijadikan model contoh senibina masjid di rantau ini. Siap dibina pada tahun 1963, masjid ini mempunyai reka bentuk yang sederhana malah penuh dengan ciri-ciri kelestarian pasif seperti penerapan elemen pengudaraan dan pencahayaan semulajadi yang sangat baik. Masjid ini juga mempunyai ketulenan identiti yang melambangkan keberadaannya di tengah-tengah kotaraya di sebuah negara Nusantara. Mempraktikkan tiga (3) elemen alam yang asas iaitu udara, air dan cahaya menjadikan masjid ini satu binaan yang mapan dari perubahan iklim semasa dan pemanasan global (global warming). Tiga (3) elemen tersebut diintegrasikan menggunakan beberapa komponen seperti panel dinding tembus bercorak geometri yang dapat membantu membawa pengudaraan dan pencahayaan ke dalam ruang solat selain elemen air dan courtyard yang dapat menyejukkan keseluruhan ruang solat. Kemasan yang bersifat setempat seperti jubin granite juga dapat membantu menyejukkan suhu permukaan lantai.

Masjid3

Darisegi bentuk (form) binaan pula, masjid ini dipecahkan kepada beberapa zon yang berbentuk linear tidak seperti masjid-masjid ikonik yang lain yang dibina bulky dan padat. Konsep ini membantu meningkatkan kualiti pengudaraan dan pencahayaan yang baik. Hanya di sebahagian kecil ruang masjid iaitu dewan solat utama yang telah ditukar menjadi ruang berpenyaman udara, namun sebahagian besarnya masih mengekalkan konsep asal. Tidak hairanlah masjid ini sering dikunjungi oleh pelancong luar dan dalam negara kerana keunikannya yang tidak dapat ditemui di tempat lain. Seharusnya masjid-masjid di Malaysia menerapkan pendekatan yang sama seperti Masjid Negara.

1.6 Kesimpulan dan Perbincangan

Menurut Shah et al. (2014), evolusi senibina masjid di Malaysia terbahagi kepada tiga (3) peringkat utama iaitu peringkat Morphology, peringkat Technology dan peringkat Design Articulation. Peringkat Morphology mencerminkan reka bentuk yang mengutamakan susunan ruang asas dan bentuk bumbung. Contoh terbaik peringkat ini ialah Masjid Tengkera, Masjid Kampung Laut dan Masjid Pengkalan Kakap yang dibina diantara tahun 1700 – 1800. Bagi peringkat 2 iaitu Technology pula contoh terbaik adalah Masjid Jamek Kuala Lumpur, Masjid Kapitan Keling, Masjid Ubudiah dan Masjid Sultan Ibrahim yang dibina sekitar 1900 – 1950. Peringkat ini masjid-masjid dibina dengan memberi penekanan kepada bahan binaan bangunan dan kaedah pembinaan. Dan akhir sekali peringkat 3, Design Articulation yang sesuai digambarkan seperti Masjid Negara Kuala Lumpur, Masjid Putra dan Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin yang dibina dari 1960 sehingga 2010. Peringkat ini memberi keutamaan reka bentuk yang mencerminkan bahasa perhiasan (decorative) dan impak visual.

masjid4

Jadi, dimanakah evolusi ini akan berkembang? Adakah ianya akan kembali ke sebuah masjid yang mementingkan fungsi dalam pembersihan jiwa atau semakin jauh menjadi sebuah masjid yang mementingkan impak visual semata-mata? Konsep kesederhanaan dan kelestarian dapat dilihat dengan jelas pada peringkat 1, masjid dibina berlandaskan perhubungan di antara manusia dan Pencipta. Namun tren semasa yang dapat dilihat, terutama kepada masjid-masjid ikonik yang dibina, konsep kesederhanaan dan kelestarian semakin pudar dan dipinggirkan. Jadi, untuk menghasilkan sebuah masjid moden yang mengekalkan elemen interaksi alam sekeliling adalah tidak mustahil. Oleh itu, bagi mengembalikan tujuan asal masjid, setiap yang terlibat dalam proses pembinaan sesebuah masjid harus memahami tujuan asal dan fungsi utama masjid itu sendiri sebagai sebuah rumah ibadat untuk membersihkan diri fizikal dan spritual. Kemewahan dan kecantikan bukanlah matlamat sebenar.


1.7 Bahan Rujukan

[1] Aflaki, A., Mahyuddin, N., Al-Cheikh Mahmoud, Z., & Baharum, M. R. (2015). A review on natural ventilation applications through building fa??ade components and ventilation openings in tropical climates. Energy and Buildings, 101, 153–162. http://doi.org/10.1016/j.enbuild.2015.04.033

[2] Fung, Y. W., & Lee, W. L. (2014). Identifying the most influential parameter affecting natural ventilation performance in high-rise high-density residential buildings. Indoor and Built Environment , 24(6), 803–812. http://doi.org/10.1177/1420326X14536189

[3] Hussin, A., Salleh, E., Chan, H. Y., & Mat, S. (2014). Thermal Comfort during daily prayer times in an Air-Conditioned Mosque in Malaysia. Proceedings of 8th Windsor Conference: Counting the Cost of Comfort in a Changing World, (April), 10–13.

[4] Imriyanti. (2013). Mosque Architecture as a Sustainable Building in Urban ( Case Study : Al Markas Al Islamic Mosque Makassar ). Journal of Islamic Architecture, 2(4).

[5] Mohd Sahabuddin, M. F., & Gonzalez-Longo, C. (2015). Traditional values and their adaptation in social housing design: Towards a new typology and establishment of “Air House” standard in Malaysia. Archnet-IJAR, 9(2), 31–44.

[6] Ocak, Y., Kiliçvuran, A., Eren, A. B., Sofuoglu, A., & Sofuoglu, S. C. (2012). Exposure to particulate matter in a mosque. Atmospheric Environment, 56(September), 169–176. http://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2012.04.007

[7] Shah, M. A., Arbi, E., & Inangda, N. (2014). Transformation of Mosque Architecture in Malaysia : Proceeding of the International Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization iCasic 2014, 2014(March), 54–64.


CATATAN: Ditulis oleh Mohd Firrdhaus Mohd Sahabuddin, Arkitek dan Pembantu Penyelidik di Bahagian Teknologi & Inovasi Seni Bina (BTISB), Cawangan Arkitek, Ibu Pejabat JKR Malaysia